Vilka spelbolag är sponsorer till lagen i champions League 2021?

Det råder vinter i Europa. Det snöar och blåser – och regnar – om vartannat. Men UEFA Champions League är glödhett just nu och vi befinner oss i ett speluppehåll mellan gruppspelet och finalspelet. 32 lag kom till start och nu har hälften av dem sorterats bort. Den 16 februari smäller det igen, då Leipzig möter Liverpool medan Barcelona tar sig an PSG i sextondelsfinalernas första matcher.

Spelbolag + idrott = sant

Att idrottsföreningar tar hjälp av företag för att finansiera verksamheten är inget nytt, eller konstigt. Den lilla gräsrotsklubbens flicklag som får matchtröjor av den lokala leksakshandlaren hade inte haft råd med matchställ, medan den stora dryckestillverkarens sponsoravtal med svenska mästarna i damallsvenskan ger extra klirr i kassan. Sponsoravtal finns i alla idrotter och på alla nivåer, om än av olika dignitet och storlek.

Att många spelbolag är sponsorer inom fotbollen är inte heller något nytt, och faktiskt ganska logiskt. Fotboll är trots allt en av de allra mest populära sporterna när det kommer till sportbetting så det känns som en självklarhet att spelbolagen går in som sponsorer för att synas med sitt namn på matchtröjor och arenor. En snabb koll på Snabbastcasino.se räcker för att vi ska se Unibet, Betsson, NordicBet och många andra casinon som också involverar sig i fotbollslagen.

Champions League och sponsring

UEFA Champions League är europeisk fotboll på absolut högsta nivå, och naturligtvis vill storföretagen synas även här. Precis som på gräsrotsnivå finns det företag som sponsrar med matchtröjor till de 32 lag som kvalificerade sig till CL, men här handlar det om multimiljonföretag: sportklädestillverkarna själva. I årets upplaga hittar vi inte mindre än 7 stycken:

  • Nike (13 klubbar)
  • Adidas (7 klubbar)
  • Puma (6 klubbar)
  • Macron (2 klubbar)
  • New Balance (2 klubbar)
  • Bilcee (1 klubb)
  • Joma (1 klubb)

Endast 2 av klubbarna saknar sponsorer till sina matchställ; Lazio och Dynamo Kyiv.

Övriga sponsorer till Champions League

Nu är det såklart inte bara sportföretagen som går in och sponsrar. Sammanlagt kan man sammanfatta antalet branscher till 13 vitt skilda branscher. De fem mest förekommande är:

  • Telekommunikation
  • Finans
  • Gambling
  • Bilmärken
  • Flygbolag

Telekommunikation sponsrar 6 av klubbarna medan Finans och Gambling har vardera 5 klubbar på sin ”avlöningslista”.

Bettingsajten Unibet är sponsor till belgiska Club Brugge, och Sevilla från Spanien sponsras av Marathon Bet. Övriga tre spelbolag som sponsrar lagen i CL är Stoixman-Iroes (Olympiakos, Grekland), Parimatch Shakthtar Donetsk (Ukraina) och Winline som sponsrar FC Krasnodar från Ryssland.

Ett problem för spelbolagen är att spelreklam är förbjudet i vissa länder. Många klubbar spelar därför utan logga (eller med en annan logga) i vissa matcher.

I jämförelse med Premier League är det betydligt färre lag som har sponsoravtal med spelbolag. I årets upplaga av Champions League har 17 % av lagen (5 av 32) spelbolag som sponsor, medan siffran är 40 % (8 av 20) för Premier League. Det speglar i viss mån hur olika man ser på spelreklam och spelbolag i Europas olika länder.

Inför finalspelet i Champions League

Så hur gick det i gruppspelet? Lite överraskningar var det allt, bland annat att Atalanta lyckades ta sig vidare till slutspel. Liverpool vann grupp D med Atalanta på andra plats, framför Ajax och Midtjylland. Du hittar hela gruppspelets resultat här.

De övriga 14 lag som är vidare är:

  • Bayern München
  • Atletico Madrid
  • Real Madrid
  • Mönchengladbach
  • Manchester City
  • Porto
  • Chelsea
  • Sevilla
  • Dortmund
  • Lazio
  • Juventus
  • Barcelona
  • Paris SG
  • Leipzig

Ett riktigt getingbo som i många fall kan vara riktigt svårtippat. Men vi ser verkligen fram emot vårens holmgångar och många superspännande matcher.